view rawsnowflake-snippet hosted with ❤ by GitH

kolmapäev, 30. september 2015

Eestimaalane joob aastas 19 liitrit pakimahla

Nagu juba vihjasin, oli mul tore võimalus osa võtta eile Toiduliidu korraldatud mahlahommikust, mis toimus restoranis Umami. Üritus oli seda meeldivam minu jaoks, et olin sinna kutsutud kui "blogija"  


Üritusel selgus, on eestimaalased viimasel aastal hakanud taas rohkem mahla jooma. Ei ole just üllatus, et eelistatumad on apelsini-, õuna- ja tomatimahl. Mahlatootjate andmetel ostetakse Eestis ligi 32 miljonit liitrit mahlatoodet aastas, millest pakimahla juuakse keskmiselt 19 liitrit elaniku kohta. See on tätsa tubli tulemus, kuigi mulle endale tundub, et meie pere joob mahla kindlasti rohkem. Ja eelistatum on ise tehtud mahl, meil on oma varustaja vanaema näo olemas, kes sügisel kõik marjad-õunad purki või pudelisse pistab :) 




Aga mahlahommiku juurde tagasi tulles, sain teada, et täismahlade ehk siis 100%-listest on eestimaalaste lemmikud jätkuvalt apelsini, järgnevad õuna- ja tomatimahl. Teistest mahlatoodetest on eelistatumad mitmevilja-, jõhvika- ja ploomimaitselised nektarid ning mahlajoogid.  



Kuidas teile tundub, kas olete rohkem hakanus mahla tarbima? Igatahes Toiduliidu juhi Sirje sõnul on mahlaturg hakanud kosuma ja seda tänu majandusliku olukorra paranemisega, lisaks on tarbijad terviseteadlikumad ja ehk on ka poodides rohkem sooduspakkumisi. Igatahes on mahl igapäevases toidulauas endale kindla koha leidnud, seda just eriti lõuna- ja õhtusöögi lauas. 




Miks Toiduliit üldse mahlahommikut korraldas? Nimelt on nad südameasjaks võtnud selgitada, mida erinevad mahlatooted sisaldavad, milleks kasulikud on ja kuidas mahlaga tervist turgutada. 

Ma usun, et ma pole ainuke, kes pole väga selgelt eristanud 100% mahla, nektarit ja mahlajooki ja pidanud neid kõiki ühtviisi mahlaks. Ja samuti olen mahlas sisalduvat suhkrut pahaks pidanud. Aga tegelikult on oluline välja selgitada, kas kas tegu on 100% mahlaga, mis sisaldab vaid looduslikku puuvilja suhkrut või on tegu hoopis mahlajoogiga, kuhu on suhkrut maitse omaduse tõstmiseks juurde lisatud. 

Et mahlatoodetes selgus tuua, siis:

Mahl

  • Mahl eraldatakse puuviljadest ja marjadest ning see sisaldab rohkem toitaineid kui muud mahlatooted. 
  • Mahlad, sealhulgas mahlad kontsentreeritud mahlast (ehk kontsentraadist taastatud mahlad) ei sisalda säilitusaineid, kunstlikke lõhna- ja maitseaineid ega toiduvärve. 
  • Säilivusaja pikendamiseks pakendatud mahlad tavaliselt pastöriseeritakse. Mahladele ei ole lubatud lisada suhkrutooteid (v.a astelpajumahlale).
Nektar
  • Nektar erineb mahlast väiksema mahlasisalduse poolest, sisaldades mahla ja/või püreed sõltuvalt puuvilja happesusest 25-50%.
  • Kõikidest puuviljadest pole võimalik nende happesuse tõttu kohe joomiskõlblikku mahla valmistada, seetõttu müüakse neist pressitud mahla lahjendatud kujul nektarina.
  • Nektarile võib lisada magustamiseks suhkruid, magusaineid ja mett.
Mahlajook
  • Mahlajoogiks on kõige vähem mahla ja kõige rohkem suhkrut. 
  • Mahlasisaldus ei ole mahlajoogi puhul õigusaktiga reguleeritud.
  • Mahlajookide koostises võib kasutda magusaineid ja muid lisandeid.
Smuuti
  • Smuuti on värsketest puu-või köögiviljdest valmistatud segatud, jahutatud, mõnikord magus jook. Tihti lisatakse hulka ka purustatud jääd, puuvilju, mett, külutatud jogurtit ja teisi lisandeid. 
  • Eestis müüdavad smuutid on enamasti kontsenrteeritud mahlast või püreest valmistatud tooted. 


Lisaks olid üritusel toitumisspetsialist Raivo Vokk, kes tutvustas mahlade toimeomadusi ja Rain Kuldjärv, kes rohkem elevust tekitas. Nimelt Rain TTÜ labori doktorant viis läbi katse, selgitamaks välja mahlas oleva suhkru sisalduse. Selgus, et poemahlas oli vähem suhkrut, kui värselt pressitud Kuldrenett õunamahlas. Kas uskusite, et poemahla pakil olev suhkru sisaldus vastab tõele? Mina varem ka ei uskunud, aga nüüd küll usun :) 







Muide eile õhtul oli Rain ka ETV Ringvaate saatekülaline ja viis läbi sama katse. Saadet saab järelevaadata siit. Rain on eetris alates 17:18 minutist. 

Toredaks hommikukülaliseks oli Angelica Udeküll, kes valmistas vitaminirikkaid mahlajooke. Näiteks (mina, kes ma tomatimahla üldse ei joo) proovisin tomati-maasikasmuutit, mis oli ülihea :)
Kavatsen seda ka kodus kindlasti järgi proovida. 





Tutvu "Mahl - 100% head looduselt!" lehega, sealt leiad ka Angelica retsepte ja muud kasulikku infot mahlade kohta. 


Kommenteerige, kuidas on teie pere mahla harjumused? Millist mahla eelistate teie? Ja kas kellelgi on jada mõnd huvitavat mahla retsepti? Lõpetuseks pilt, kuidas meie pere mahla joob :) 



PS! Kes soovib ise õuntest mahla teha, aga kodus pole sobilikke vahendeid, siis 3.okt on Vanamõisa Vabaõhukeskuses Triinu Schneideri õunamahlakombain, täpsem info siit. 

Mahlahommikut pildistas Andres Raudjalg
00% mahla pole lisatud säilitus-ega lisaaineid.
M
ahl saab magususe viljades olemasolevast fruktoosis
t ja
glükoosist.
M
ahlas leidub sarnaselt värskete puuviljadega B-grup
i
vitamiine,
A
-vitamiini või beeta-karoteeni, C-vitamiini, P-
vitamiini ja E-vitamiini.
Toetab organismi vitamiinidega ning annab mõnusa, v
ärske ja
kerge enesetunde

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...